Kerkgebouwen houden de wacht in de Paasnacht

• op 30 maart 2021

Kerkgebouwen houden de wacht in de Paasnacht

De nacht van Pasen( de Paaswake) is de belangrijkste gebeurtenis van ons katholieke geloof. Hiermee gedenken wij de verrijzenis van Jezus Christus, zijn opstanding uit de dood. Hierin laat ons Christus zien dat er hoop is: lijden, verdriet, ongemak, kruis, onze zonden, zelfs de dood hebben niet het laatste woord over ons leven! Integendeel, iedereen die Hem in geloof aanhangt, wordt deze bovennatuurlijke kracht gegeven en Christus’ nieuw leven meegedeeld.

Juist omdat deze nacht zo belangrijk is, is het dat de Paaswake een wake zou moeten zijn: een “extra” lange viering, die na zonsondergang gehouden moet worden, waarin men waakt en in de verwachting leeft de verrezen Heer te kunnen zien, ervaren, ontmoeten.

Vanwege corona is dit jaar een Paaswake na zonsondergang niet mogelijk. Omwille van de avondklok hebben wij deze Paaswake naar 19.00 uur moeten schuiven; en tja om 19.00 uur is nog niet echt donker. Daarom hebben wij gedacht om toch iets te doen om het belang de wake te willen benadrukken; en dat is dat de lichten van onze kerkgebouwen van de Federatie Roermond-Noord-Oost in de nacht van Pasen, namelijk zaterdag 3 op zondag 4 april, zullen branden. Ja, de hele nacht door

Daarom, als je de lichten van je kerkgebouw midden in die nacht ziet branden, hoef je de pastorie, de pastoor of de koster niet te bellen, die avond hoort het zo te zijn.
Liever gedenk op die nacht deze grote gebeurtenis die het leven van de hele mensheid heeft veranderd en bidt voor een intentie, iets dat je ter harte gaat, iets dat onmogelijk lijkt en vertrouwt het aan God toe… want die dag gedenken wij dat God is de God van het onmogelijke: wat voor ons onmogelijk lijkt, is voor Hem wel mogelijk.

Ik wens jullie allen een Zalig Pasen alvast en veel Godszegen.

Pastoor Carlos Martinez