1 januari 2018: Wereldvrededag. Boodschap van onze Paus

• op 2 januari 2018

1 januari 2018: Wereldvrededag. Boodschap van onze Paus

15-09-2016-paus-met-vredesduif-465x242

In zijn boodschap voor de Wereldvrededag die op 1 januari in de Rooms-Katholieke Kerk werd gevierd, richtte paus Franciscus de blik op migranten en vluchtelingen die bij uitstek op zoek zijn naar vrede.

‘In een geest van barmhartigheid omarmen wij al degenen die voor oorlog en honger vluchten of die op grond van discriminatie, vervolgingen, armoede of verwoesting van het milieu gedwongen zijn hun land te verlaten’, zegt paus Franciscus.

Hij roept iedereen, maar met name ook politiek leiders, op met een ‘contemplatieve blik’ naar vluchtelingen en migranten te kijken, om zo ‘te ontdekken dat zij niet met lege handen komen: zij brengen behalve de schatten van hun eigen cultuur van oorsprong een lading aan moed, capaciteiten, energie en ambities met zich mee en op deze wijze verrijken zij het leven van de naties die hen opnemen’, aldus paus Franciscus.

Opnemen, beschermen, ondersteunen, integreren

Om asielzoekers, vluchtelingen, migranten en slachtoffers van mensenhandel een mogelijkheid te bieden om de vrede te vinden die zij zoeken, is een strategie nodig die vier handelingen vereist, zegt de paus, te weten opnemen, beschermen, ondersteunen en integreren.

De Sectie Migranten en Vluchtelingen van het Vaticaanse Dicasterie voor de Dienst van de Integrale Menselijke Ontwikkeling heeft 20 actiepunten gesuggereerd als concrete richtlijnen voor de verwezenlijking van deze vier werkwoorden. Deze zouden moeten doorwerken in de houding en het handelen van de christelijke gemeenschappen, maar ook in de openbare politiek, vindt paus Franciscus. Hij spreekt het verlangen uit dat de manier van denken over migranten en vluchtelingen waar de Kerk voor staat zal doorwerken in internationale verdragen om zo voor hen als leden van de ene menselijke familie, de vrede dichterbij te brengen.

Lees hier de Nederlandse vertaling van de boodschap van paus Franciscus.