Bisschop kijkt in missionair testament terug en vooral vooruit

• op 14 november 2017

Bisschop kijkt in missionair testament terug en vooral vooruit

VK_Bisschop-Frans-Wiertz_DEF.indd

Bij gelegenheid van het afscheid van Mgr. Frans Wiertz als bisschop van Roermond verschijnt een nieuw boek, waarin hij zijn gedachten laat gaan over de toekomst van de katholieke kerk. De journalist Christian van der Heijden voerde afgelopen zomer vier lange gesprekken met de scheidend bisschop. De weerslag hiervan is verwerkt in het boek ‘Bisschop Frans Wiertz, missionair testament’, dat op 23 november door uitgeverij Adveniat wordt gepresenteerd.
Bisschop Wiertz vertelt in het boek uitgebreid over zijn jeugd in Kerkrade en zijn vorming tot priester in een tijd, waarin in het sterk verzuilde Nederland vertrouwde waarden en normen gingen schuiven. Vervolgens gaat hij uitgebreid in op zijn persoonlijke ervaringen als parochieherder en bisschop. Na een actief leven van bijna 50 jaar als pastor in soms heel woelige tijden, is Mgr. Wiertz tot de conclusie gekomen dat de kerk van de toekomst alleen een missionaire kerk kan zijn.

Missiereizen
Als rode draad door het boek lopen de missiereizen die de bisschop de afgelopen jaren maakte naar tal van landen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika en waar hij kennis maakte met heel andere vormen van kerkzijn. Voor de kerk in Europa gebruikt de bisschop het beeld van een tocht door de woestijn, waar op bepaalde plaatsen oases te vinden zijn. Wiertz ziet het als de opdracht voor de leiders van de kerk om met name die oases tot bloei te laten komen.

Zelf nodigde hij buitenlandse priesterstudenten en religieuzen uit om naar zijn eigen bisdom Roermond te komen. Ook gaf hij meermaals aan geen voorstander van het al te actief sluiten van kerken te zijn en roept hij op om tradities uit de volkskerk zo lang mogelijk te koesteren en begrip te tonen voor mensen die wat verder van de kerk af zijn komen te staan. Daarbij komt het volgens bisschop Wiertz aan op een persoonlijk getuigenis van iedereen die bij de kerk wil horen.

Symposium
Het boek ‘Bisschop Frans Wiertz, missionair testament’ wordt donderdag 23 november in Roermond gepresenteerd tijdens een symposium over de toekomst van de kerk. Sprekers zijn dan onder meer de hoogleraar publieke theologie prof. dr. Erik Borgman van de Tilburg University en gouverneur drs. Theo Bovens van de provincie Limburg. Het symposium wordt gepresenteerd door Leo Fijen, hoofd godsdienstige programma’s van KRO-NCRV en directeur van uitgeverij Adveniat. Meer info over symposium: https://www.rkkerk.nl/symposium-toekomst-kerk-afscheid-bisschop-wiertz/#more-6084

Dit is overigens een van de twee boeken, die in het kader van het afscheid van bisschop Wiertz verschijnt. Komende zaterdag 18 november wordt het boek ‘Hij is ons leven’ gepresenteerd, een verzameling columns die de bisschop afgelopen jaren heeft gepubliceerd.

Titel: Bisschop Frans Wiertz, missionair testament
Auteur: Christian van der Heijden