Opening van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid

• op 28 november 2015

Opening van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid

Voor het bisdom Roermond wordt op zondag 13 december het Heilig Jaar van de Barmhartigheid geopend in Roermond. Dit gebeurt met een processie en speciale vesperviering. Alle belangstellenden zijn van harte welkom om aan deze plechtige viering deel te nemen.

Om 15.00 uur wordt op de door Rome voorgeschreven wijze in de Caroluskapel (Swalmerstraat 100) de bul van het Heilig Jaar gepresenteerd. Vervolgens trekken alle deelnemers in processie naar de kathedraal (Markt). Daar zal de bisschop de deur openen die voor dit jubeljaar als Heilige Deur is aangewezen. Daarna kunnen alle aanwezigen via die deur de kathedraal binnengaan, waar dan een vesperviering plaatsvindt.

Alle priesters, diakens en parochianen uit heel Limburg zijn uitgenodigd om hieraan deel te nemen. Parochies ontvangen nog een uitnodiging om met vertegenwoordigers en andere belangstellenden aan deze viering deel te nemen.

De zondag erna – 20 december – zullen in de andere kerken in het bisdom die daartoe zijn aangewezen de Heilige Deuren worden geopend. Dit betreft de Sint-Servaasbasiliek en de Onze Lieve Vrouwebasiliek in Maastricht, de Sacramentsbasiliek in Meerssen, de Onze Lieve Vrouwebasiliek in Sittard en de Sint-Landricuskerk in Echt (bedevaartkerk van de heilige Edith Stein).

Daarnaast kent het bisdom Roermond tijdens het Heilig Jaar een aantal speciale biechtkerken. Deze kerken hebben regelmatig een biechtvader in de kerk en meerdere keren per jaar een speciale viering van boete en verzoening. Deze kerken zijn de Sint-Pancratiuskerk in Heerlen, de Sint-Gerlachuskerk in Houthem, de Sint-Martinuskerk in Maastricht (Wyck), de H. Johannes de Doperkerk in Meterik (waar de Poolse parochie in ons bisdom gevestigd is), de H. Tomaskerk in Roermond,  de kapel van Genooi in Venlo, de Sint-Jozefkapel in Smakt (Venray), de basiliek van de heiligen Wiro, Plechelmus en Otger in Sint-Odiliënberg, de grafkerk van de heilige Arnold Janssen in Steyl, de Sint-Amelbergabasiliek in Susteren,  de abdij Sint-Benedictusberg in Vaals en de Sint-Gerarduskerk van Klooster Wittem.

Alle parochies in het bisdom ontvangen begin december een zogeheten Inspiratiegids, waarin ze tal van ideeën kunnen vinden om het Heilig Jaar in hun eigen parochie vorm te geven. Daarin liturgische suggesties te vinden, maar ook tips om met de werken van barmhartigheid aan de slag te gaan. Ook ontvangen alle parochies binnenkort gebedsprentjes die door Nederlandse Bisschoppenconferentie voor het Heilig Jaar zijn uitgegeven.

Onlangs is ook een landelijke website over het Heilig Jaar van de Barmhartigheid online gegaan. Deze site is een initiatief van de Nederlandse bisschoppen en is bedoeld ter ondersteuning van het Heilig Jaar in de Nederlandse parochies. Hierop zijn onder meer nieuwsberichten, materialen, impulsen en een activiteitenoverzicht opgenomen. Ook zijn er liturgische handreikingen verzameld die in parochies gebruikt kunnen worden, zoals een viering en de Nederlandse vertaling van de hymne die voor dit Heilig Jaar is geschreven. De site is te vinden via: www.heiligjaarvandebarmhartigheid.eu.

Eén van de materialen die landelijk worden aangeboden is een speciaal voor het Heilig Jaar van de Barmhartigheid ontwikkelde banier, in twee varianten (hangend en staand). Deze worden gestuurd naar de verschillende kerken in de bisdommen waar een Heilige Deur wordt geopend, maar parochies en andere belangstellenden kunnen op de website deze banieren eveneens bestellen.

Het door paus Franciscus afgekondigde Heilig Jaar van de Barmhartigheid wordt mondiaal door hem geopend op 8 december aanstaande, de 50ste verjaardag van de afsluiting van het Tweede Vaticaans Concilie. De paus opent dan de Heilige Deur in de Sint-Pieter. Het Heilig Jaar eindigt op 20 november volgend jaar, het hoogfeest van Christus, Koning van het Heelal. Net als in Roermond worden op 13 december aanstaande in bisdommen wereldwijd Heilige Deuren geopend.