Een van onze jongeren gaat op missie!

• op 27 juni 2023

Een van onze jongeren gaat op missie!

Beste parochiaan,
Maak kennis met Lianne Christ, een van de jongeren van onze parochie die op missie gaat. In het onderstaand stuk vertelt zij over haar, haar missie en hoe je haar kan steunen.
Wij wensen Lianne een geweldige tijd in de missie toe en veel mensen die haar willen helpen!
Dit is haar verhaal:

“Lieve vrienden, familie en kennissen,

Zoals velen misschien al weten, heb ik al een lange tijd het verlangen om mijzelf dienstbaar in te zetten op een plek waar God mij graag wil hebben. Eindelijk, na een lange tijd zoeken en onderscheiden, mag ik één jaar op missie met Fidesco naar Cambodja! Ik leef in zo’n rijkdom. Ik ben opgevoed in een veilig en fijn gezin. Ik heb de kans gekregen om een opleiding te volgen en ik heb een fijne sociale kring. Mijn dankbaarheid voor dit alles is groot en die dankbaarheid wil ik graag omzetten naar dienstbaarheid. Ik zal per september 2023 mijn baan bij de daklozenopvang in Roermond opgeven om een jaar Engelse les te gaan geven in Cambodja (Azië). Dit is zeker heel iets anders dan het werk dat ik nu doe. Maar ik ben erg enthousiast om een deel te zijn van dit project en daar mijn talenten, kennis en ‘skills’ in te zetten zodat anderen het beter krijgen.

Mijn missie

Cambodja ligt in Azië, naast Thailand en Vietnam. Economisch is er erg veel armoede in het land vanwege de vele oorlogen die tot 1990 duurden. In de periode van de Rode Khmer, waarbij een communistische partij aan de macht was, stierf uiteindelijk 1/3 van de bevolking. Deze pijn en dit lijden is nog steeds voelbaar aanwezig bij de bevolking van Cambodja. Toch staan de mensen bekend om hun gastvrijheid en vriendelijkheid. De meeste mensen hebben een boeddhisme levensstijl. Het land is nog steeds bezig met het heropbouwen.

Het project waar ik naar toe ga ligt in in Sihanoukville, in het zuiden van Cambodja, dichtbij de Golf van Thailand en wordt geleid door de Salesianen van Don Bosco. Deze gemeenschap van priesters heeft wereldwijd 14.000 leden die in 134 landen actief zijn, waaronder Cambodja. In Sihanoukville runnen zij onder andere een middelbare school voor tieners. Op deze school zal ik vooral Engelse les gaan geven. Daarnaast zal ik werkzaam zijn binnen een kleuterschool waar ik mag helpen als sociaalcultureel begeleidster. Het lijkt mij nu al heerlijk om met hen te dansen en naschoolse sportactiviteiten te gaan organiseren. Als derde ga ik helpen op een hotelschool. Jongeren worden hier opgeleid om in een hotel te gaan werken. In Cambodja heeft niet iedereen het geld en de mogelijkheden om naar school te gaan. Daarom bieden de Salesianen van Don Bosco deze opleiding gratis aan zodat de jongeren wel scholing kunnen krijgen. In dit land zijn weinig leraren daarom zullen Fidesco-vrijwilligers hen daarin ondersteunen. Ik vertrek samen met de Franse Alix (24) die daar ook Engelse les gaat geven. Samen zullen wij een huishouden gaan delen.

Mijn motivatie

Het is natuurlijk een geweldig mooie kans om een jaar in het buitenland te wonen. Vooral om kennis op te kunnen doen van een totaal andere cultuur en samenleving. Ik hoop, dat ik alles wat ik leer in Cambodja verder in mijn leven mag meenemen en dat ik ervan mag blijven leren. In Nederland heb ik zo’n rijkdom en ik gun iedereen het goed te hebben. Ik hoop dat ik in het project mijn steentje mag bijdragen. Al is het misschien niet veel, en al is het misschien niet groot hoop ik, dat de aanwezigheid van God onder elkaar zorgt voor mooie vruchten.

Wordt u sponsor?

Alhoewel ik als vrijwilliger vertrek, komen er heel wat kosten bij mijn missie kijken: vliegtickets, verzekeringen, inentingen, verblijfskosten… zo’n € 17.000,- per professional. Fidesco zal deze kosten dragen. Als Franse NGO wordt Fidesco voor 1/3 gesubsidieerd door de Franse overheid, maar voor 2/3 zijn zij afhankelijk van de vrijgevigheid van vele mensen. Ook u kunt op deze manier bijdragen aan mijn missie.

Hoe dan?

Ondersteun mijn missie met een maandelijkse of éénmalige gift. In ruil daarvoor stuurt Fidesco u per post iedere drie maanden een brief met het door mij geschreven verslag van mijn avonturen. Stuurt u hen daarvoor uw adresgegevens en e-mail toe? Ik ben onwijs dankbaar voor iedere gift, groot én klein.

Graag vraag ik u daarnaast om uw morele ondersteuning: mij meedragen in gebed en met mijmeeleven tijdens mijn missie van één jaar. Hopelijk wilt u samen met mij deze missie beleven. Alvast hartelijk dank!
Lianne Christ”

Hieronder vindt u alle mogelijkheden die er zijn om Lianne financieel te helpen.

“Hoe kunt u bijdragen?

Fidesco biedt u verschillende mogelijkheden om de missie van Lianne financieel te ondersteunen. U kunt daarbij rekenen op onze discretie en verantwoording over de besteding. Zij is de 25e missionaris uit Nederland.

1) Per automatische overschrijving
U kunt zelf bij uw bank een overschrijving aanmaken die regelmatig uw gift aan ons overmaakt. De gegevens ziet u bij nummer “3”

2) Per internet
Hierbij de mogelijkheid om via een Tikkie, op een veilige wijze online te doneren.

3) Per bank
U kunt het geld overmaken op bankrekening NL53 ABNA 0566 0142 97 t.n.v. Stichting Fidesco Nederland in Venlo o.v.v. Ondersteuning Lianne Christ.

Wilt u in alle gevallen uw naam en adres, onder vermelding van de desbetreffende donatie, mailen naar info@fidesco.nl of opsturen aan Stichting Fidesco Nederland in Voorhout. U kunt daarbij aangeven of u missieverslagen wenst te ontvangen. Wij houden uw adres graag in ons adressenbestand, en zullen u op de hoogte houden van onze activiteiten.

Bij voorbaat dank,
Johannes Witt