Paus: niets kan terreurdaad rechtvaardigen

• op 9 januari 2015

Paus: niets kan terreurdaad rechtvaardigen

Rome (RKK) 7 januari 2015 – Paus Franciscus veroordeelt krachtig de aanslag op de redactie van het satirische weekblad Charlie Hebdo en zegt dat niets een terreurdaad kan rechtvaardigen. Dat heeft pater Federico Lombardi vanavond op Radio Vaticana verklaard.
De paus noemt de terreurdaad van vandaag in Parijs een “verschrikkelijke aanslag” die dood en verderf heeft gezaaid en “consternatie in de gehele Franse samenleving” heeft veroorzaakt. De aanslag is “diep schokkend voor vrede minnende mensen, ook buiten de grenzen van Frankrijk”.
Weerstand tegen haat
“De paus neemt deel aan het gebed bij het lijden van de gewonden en de families van de overledenen en spoort allen aan met elk middel weerstand te bieden aan de verspreiding van haat en van elke vorm van geweld, fysiek en moreel, die het menselijk leven verwoest, de waardigheid van personen schendt, het fundamentele belang ondermijnt van vreedzame co-existentie tussen personen en volken, ondanks verschillen in nationaliteit, religie en cultuur”, aldus Lombardi.
Genezing
Wat de motivatie ook is, moorddadig geweld is weerzinwekkend en nooit te rechtvaardigen, zegt Lombardi namens paus Franciscus. Hij voegt eraan toe dat de paus allen steunt die blijven werken aan de bevordering van “vrede, gerechtigheid en het recht” en streven naar de “genezing van de diepe bronnen en oorzaken van de haat”.

Bisschoppenconferentie geschokt door aanslag in Parijs
8-01-2015

De bisschoppen keuren het gebruik van elke vorm van geweld om de eigen mening of geloofsovertuiging op te dringen ten zeerste af. Eveneens keuren zij elke vorm van geweld af, die er op gericht is mensen ervan te weerhouden gebruik te maken van hun recht hun mening te uiten

Het medeleven van de bisschoppen gaat uit naar de nabestaanden van de dodelijk getroffen slachtoffers en tevens naar de gewonden en hun families. ‘We bidden om troost voor hen maar ook om wijsheid voor de Franse overheid bij de aanpak van geweld vanwege religieuze en levensbeschouwelijke opvattingen.’

De bisschoppenconferentie onderschrijft verder volmondig de reactie van Paus Franciscus op de aanslag.

Verder zijn wij ook, als pastorale team van de parochies van Roermond Noord-Oost, diep geschokt en verontwaardigd over deze terreurdaden. En wij bidden voor de slachtoffers en hun families, en voor vrede over de hele wereld.